Sosial og emosjonell læring
Et barns følelser og tanker om å dele kommer til uttrykk i: "Da får jo ikke jeg noe!". Typisk vil et slikt utsagn være ispedd litt tårer og litt sinne. Dette er barnets bevissthet om det å dele med seg. Det er det som gjør at det vegrer seg. Barnet kan jo ha noen dårlige erfaringer!
For å komme seg et skritt videre, trenger barnet å få økt sin bevissthet slik at det kan tenke annerledes om det å dele. "Jeg skjønner at du blir sint og litt lei deg. Det kan jo skje at de tar alt", er en måte en voksen kan bekrefte barnets følelser på. Samtidig hjelpes barnet til å sette ord på dem.
Den voksne viser med dette at følelsene barnet har er forståelige. Dette er med på å øke barnets selvbevissthet. Den voksne viser barnet at det er en sammenheng mellom det:
- Jeg tenker
○ de tar alt
○ det blir ikke noe igjen til meg - Jeg føler
○ sint
○ lei meg - Jeg gjør
○ si nei
○ gjemme bak på ryggen
Selvbevissthet er et sentralt område i sosial og emosjonell læring og utvikling.
Her er selvbevissthet satt inn i en sirkel sammen med flere andre områder.

Disse områdene utgjør den sosiale emosjonelle læringen og utviklingen alle barn må gjennom, og er delt opp på følgende måte:
- Selvbevissthet
- Selvkontroll
- Sosial bevissthet
- Relasjonelle ferdigheter
- Ansvarsfulle avgjørelser
Selvkontroll
Det samme gjelder selvkontroll. Dersom en klarer å tenke annerledes: "Det blir mange igjen til meg. De skal bare ha en!", så gjør det også noe med følelsene og det en gjør. For å komme dit trenger en erfaring med at det også kan være annerledes enn hva en tenkte opprinnelig. "Du skal ikke dele alt! Du kan si at de bare får ta en", kan kanskje være til litt hjelp.
Barnet hjelpes til å ha kontroll både på seg selv og det som skal deles.
Sosial bevissthet
Det samme gjelder selvkontroll. Dersom en klarer å tenke annerledes: "Det blir mange igjen til meg. De skal bare ha en!", så gjør det også noe med følelsene og det en gjør. For å komme dit trenger en erfaring med at det også kan være annerledes enn hva en tenkte opprinnelig. "Du skal ikke dele alt! Du kan si at de bare får ta en", kan kanskje være til litt hjelp.
Barnet hjelpes til å ha kontroll både på seg selv og det som skal deles.
Til ettertanke
- Kan du huske noe fra hvordan du selv lærte å dele med deg?
- Er det noe i det du tenker kan være nyttig i forhold til ditt eget barn?
- Kan du huske hvordan du lærte andre sosiale ferdigheter?
De neste tre artiklene
Vi skal gå mer konkret inn i de ulike områdene i tre påfølgende artikler. Artikkelen om selvbevissthet og selvkontroll har tittelen "Å håndtere og å regulere følelser og tanker om en selv". Artikkelen om sosial bevissthet og relasjonelle ferdigheter har tittelen "Meg selv og de andre". Til sist er det en egen artikkel med tittel "Omsorgsfulle og ansvarlige beslutninger" som tar for seg det siste området.